Proč může být prezentismus nebezpečný a jak s ním naložit?
Prezentismus označuje tlak, který pociťují zaměstnanci na svém pracovišti, kam chodí, i když by neměli. Jako konkrétní příklad můžeme uvést ten nejvíce rozšířený: zaměstnanec, byť se necítí dobře nebo je nemocný, si nevezme volno a dál chodí do práce. A to z obavy, že pokud by zůstal doma, aby se zotavil, bude obviněn z flákání.
Vědci zjistili, že prezentismus je běžně způsoben následujícími faktory:
- špatné duševní zdraví zaměstnance
- šikana na pracovišti
- finanční tlak na pracovníka
- vystavování lidí nereálným deadlinům při plnění úkolů
K prezentismu dochází nejvíce při homeofficech
Fenomén prezentismu se nejvíce projevuje ve vzdáleném nebo hybridním pracovním prostředí. Může to být dokonce horší, než když jsou zaměstnanci fyzicky přítomni v kanceláři.
77 % dotázaných HR expertů v roce 2022 uvedlo, že při práci z domova pozorovali jasné znaky prezentérství, což bylo o 2 % více než na pracovišti.
Proč se to děje? Nejspíš kvůli obecně rozšířenému přesvědčení, že práce na dálku vyžaduje méně energie. To pak nutí mnoho lidí k tomu, že pracují, i když jsou nemocní, místo toho, aby si odpočinuli a zotavili se. Anebo pracují nad rámec svých časových, fyzických i psychických možností. Proč to dělají? Z prostého důvodu – snaží se svému šéfovi dokázat svou hodnotu a podtrhnout fakt, že opravdu makají.
Zaměstnanci jsou navíc často znepokojeni předpojatostí svých manažerů, kteří trvale pracují v kanceláři. 42 % nadřízených totiž říká, že někdy zapomínají při přidělování nových úkolů na lidi, kteří v tu chvíli pracují z domova. Z toho pak pramení pocit, že šéf zaměstnance úmyslně brzdí, opomíjí a nepřikládá mu takovou váhu jako jiným.
To se má v roce 2023 změnit
V roce 2023 prý budou organizace řešit tento problém prioritně. Chtějí tak zabránit vyhoření zaměstnanců a zároveň vytvořit pozitivní pracovní prostředí pro všechny své lidi.
Vrcholoví manažeři si navíc začínají uvědomovat, že indisponovaný nebo přepracovaný člověk, který se přesto pere o své místo v kanceláři, není výhra, naopak. Je ve stresu, špatně působí na své okolí a kolegy, předpokládá se u něj vyšší chybovost a menší efektivita či úplná neschopnost přicházet s novými nápady.
Jaké jsou konkrétní kroky proti prezentizmu?
- Jasné pokyny, kdy má zaměstnanec volný den pro nemoc a kdy klasicky pracuje na HO
- Nastavení konkrétních zásad ohledně odesílání e-mailů mimo pracovní dobu
- Tvoření nových návyků u zaměstnanců, jako jsou například domluvené přestávky od pracovních kanálů
- Větší důvěra v zaměstnance při práci na homeofficech
- Transparentní přerozdělování úkolů
- Správné a konkrétní stanovení rolí každého jednoho zaměstnance
- Nevyžadovat prezenci pracovníků ve firmě, pokud zrovna není dostatek práce
- Větší důraz na work-life balance