Jak na spokojené zaměstnance?
Jak motivovat zaměstnance a zvýšit jejich výkon a efektivitu? Tohle je otázka, na kterou hledají odpovědi manažeři velkých i malých firem. A proč je chytré mít spokojené zaměstnance? Přinese vám to spoustu benefitů. Spokojení a šťastní zaměstnanci tolik nemarodí, pracují lépe a není u nich tak vysoká fluktuace.
Správné otázky jsou klíč
Organizace Gallup se právě na toto téma zaměřila ve své studii z roku 2000. Zkoumala souvislosti mezi spokojeností zaměstnanců, výsledků firmy a fluktuací pracovníku. Tento výzkum byl proveden na 1.000.000 zaměstnanců, 80.000 manažerů, 12 odvětví a 2.500 provozních jednotek. Na základě sebraných dat, přišly výzkumníci z Gallupu s 12 otázkami, které je důležité si položit, abyste věděli, zda jsou vaši zaměstnanci u vás spokojeni.
12 otázek
- Vím, co se ode mě v práci očekává? Jedna z nejdůležitějších otázek podle Gallupu. Zaměstnanec musí vědět, co je náplní jeho práce, kdy má co dodat a jak jeho práce navazuje na práci jeho kolegů.
- Mám všechny podklady a výbavu pro to, abych mohl/a dělat svou práci, jak nejlépe umím? Pokud není tato potřeba naplněna, může zaměstnanec prožívat stres. Tento stres si pak může nosit i domů.
- Mám v práci příležitost dělat každý den to, v čem jsem opravdu dobrý/á? Jak často se bavíte se svými podřízenými o tom, co je baví, k čemu mají předpoklady a zda to využívají v práci?
- Pochválil mě někdo upřímně nebo mi poděkoval během posledních sedmi dnů za moji práci? Poděkování nebo pochvala je jednou z nejsilnějších motivací, pokud je myšlena upřímně. Přes to, že nic nestojí a je otázkou chvilky, je často poděkování nebo pochvala velmi opomíjená.
- Záleží mému nadřízenému na mně jako na člověku? Pokud zaměstnanec necítí, že je pro svého šéfa důležitý, může to vést k problémům jako jsou třeba krádeže. Často si totiž zaměstnanci tento nezájem kompenzují tímto způsobem. A teď ruku na srdce - odešli jste někdy z práce třeba s kancelářskými potřebami?
- Je v práci někdo, kdo mě podpoří v tom, abych se naučil/a nové věci? Chcete se něco nového naučit? Máte cíl, ke kterému chcete dojít? A jak vám v tom právě váš šéf nebo firma mohou dopomoci?
- Berou v práci v potaz moje názory? Zajímá se váš nadřízený o vaše názory? Ptá se vás, co si myslíte? A jste-li šéf - ptáte se svých lidí, jaký mají názor?
- Mám pocit, že moje role je pro celkový výsledek firmy opravdu důležitá? Pokud jste šéf, zkuste se zeptat svých podřízených, jaké jsou cíle firmy a jaká je její vize. Potom s nimi proberte jaká je jejich úloha při naplnění těchto cílů.
- Podávají mí spolupracovníci ten nejlepší výkon? Pokud jste tahoun a máte kolem sebe kolegy, kteří se jen vezou, může to vést k vaší demotivaci a snižuje to chuť spolupráce v rámci týmu.
- Mám v zaměstnání opravdového přítele? Jasně, do práce chodíme hlavně kvůli penězům, ale pokud máme to štěstí a najdete zde skvělé kolegy, kteří se stanou i našimi dobrými přáteli, budeme se do práce vyloženě těšit.
- Mluvil se mnou někdo během posledního půl roku o mém rozvoji? Velmi klíčová otázka, pokud chcete růst v kariérním žebříčku.
- Měl jsem za poslední rok možnost naučit se nové věci nebo vyrůst? Jestli nechcete jen pracovat, ale chcete i růst a posouvat se.
Začněte od základů
Stejně jako u základních lidských potřeb, i zde začněte od základů. Tedy když váš zaměstnanec nebude mít vhodné nástroje k vykonávání své práce a nebude vědět, co se od něj očekává, je zbytečné začít řešit, jak je spokojený s kolegy nebo kam jako firma míříte.
A mějte na paměti, že zatímco do nové práce zaměstnanci přicházejí hlavně kvůli penězům, benefitům nebo pro image firmy, tak ti nejlepší zaměstnanci zde zůstávají především díky loajalitě a spokojenosti. A to můžete díky firemní kultuře vybudovat i ve vaší firmě.