Ještě jste tu náročnou pozici neobsadili? Tady je návod, jak vybrat toho nejlepšího headhuntera
Potřebujete nového manažera, jednatele nebo obsadit nějakou expertní pozici? Headhunting je přesně to, co vám pomůže dostat se k těm nejlepším lidem na trhu, kteří nejsou běžně k dispozici. Má to ale háček - musíte si umět vybrat opravdu dobrého headhuntera, který vám toho ideálního člověka do firmy přivede. Jak poznat, kdo headhunting opravdu umí dělat? Přečtěte si, která kritéria by skvělý headhunter měl splňovat a kolik vás to bude stát.
Co je to headhunting a executive search?
Udělejme si nejprve jasno v pojmech. Headhunting je aktivní vyhledávání, oslovování a motivování konkrétního kandidáta na specifickou pozici do dané firmy. Headhunter cíleně "loví" člověka s určitými kompetencemi (dovednostmi, schopnostmi a zkušenostmi). Tento přístup je tradičně využívaný pro hledání exekutivních a TOP manažerů, rozšířil se ale i pro obsazování specializovaných a expertních pozic.
Executive search je pojem, používaný pro vyhledávání lidí na exekutivní pozice (tj. manažerské, ředitelské, jednatelské). Headhunting je tedy součástí executive search. Naopak, recruitment je obecný pojem pro nábor jakýchkoliv pozic - od juniorních, přes seniorní nebo exekutivní. V recruitmentu se využívají různé technicky pro hledání kandidátů - nejenom headhunting, ale např. inzerce, HR marketing a další aktivity.
Jak vybrat správného headhuntera?
Asi je vám jasné, že stejně jako s jakoukoliv jinou službou, ani u headhuntingu nemusí být každý samozvaný headhunter zárukou kvality. Pokud se rozhodnete pro spolupráci s tímto partnerem v náboru, je dobré se zaměřit na několik klíčových faktorů, které vám pomohou vybrat toho správného.
(1) Reference a zkušenosti
Předtím než se rozhodnete pro danou headhunting agenturu nebo konkrétního headhuntera, ověřte si jejich/jeho reference u stávajících zákazníků. Zeptejte se, koho headhunter do jaké firmy umístil, s jakým výsledkem, zda daný člověk ve firmě stále pracuje. Zajímejte se o konkrétní zkušenosti.
(2) Vyhledávací kanály
Každý máme v dnešní době digitální stopu. Opravdu dobrý headhunter by měl mít více kanálů a cest, jak kandidáty vyhledávat. Chtějte po něm, aby vám ukázal, které nástroje využívá - ať už jsou to sociální sítě, Google, různé databáze, reference, prostředí firem nebo jiné kreativní metody. Pokud má např. hledat člověka na velmi specifickou pozici a takových kandidátů je pár desítek v celé republice, měl by vám být schopen ukázat, jak se k těmto lidem dostane.
(3) Testování a ověřování kompetencí
Dalším důležitým kritériem skvělého headhuntera je schopnost se správně ptát. Jakým způsobem ověřuje kompetence kandidáta? Jednoduše si s ním popovídá o tom, co daná osoba umí, nebo používá nějaké sofistikované metody výběru?
Důležité je, aby se headhunter uměl kompetenčně behaviorálně ptát. Vy mu v pozici klienta sdělíte, jaká je pro vás nejdůležitější (kritická) kompetence u nového pracovníka a headhunter ji musí být schopen ověřit. Pro tyto účely se často využívají různé simulace, psychodiagnostika nebo prvky Assessment centra, aby headhunter rozklíčoval, zda je kandidát schopen své kompetence demonstrovat a na případovce prokázat.
(4) Namotivování kandidáta
Skvělý headhunter musí mít také skvělé obchodně-prodejní schopnosti. Nestačí totiž kandidáta najít a oslovit, je potřeba umět ho na danou pozici také namotivovat. Nadchnout člověka pro danou roli, projekty, vizi klienta, firemní kulturu nebo cokoliv dalšího. Na pohovoru může mít headhunter klidně deset lidí, ale pokud mu každý z nich řekne: "Ne, nechci měnit, nezajímá mě to," nemá vám koho poslat a výsledek je nula.
(5) Porozumění firemní kultuře
Poslední důležité kritérium, které by "lovec hlav" měl splňovat, je schopnost navnímat firemní kulturu klienta. Člověk, kterého vám headhunter představí, musí nejenom splňovat kompetenční předpoklady a být pro pozici namotivovaný, ale mělo by jít o tzv. culture fit. To znamená, že bude sedět do firemní kultury. Tím nemusí být myšlena kultura, kterou máte ve firmě nyní. Třeba právě zavádíte změny, snažíte se jít více s trendy a chcete změnit myšlení lidí - pak potřebujete člověka, který bude uvažovat progresivně a tyto změny vám pomůže zrealizovat. A to je culture fit.