Ještě jste tu náročnou pozici neobsadili? Tady je návod, jak vybrat toho nejlepšího headhuntera
Potřebujete nového manažera, jednatele nebo obsadit nějakou expertní pozici? Headhunting je přesně to, co vám pomůže dostat se k těm nejlepším lidem na trhu, kteří nejsou běžně k dispozici. Má to ale háček - musíte si umět vybrat opravdu dobrého headhuntera, který vám toho ideálního člověka do firmy přivede. Jak poznat, kdo headhunting opravdu umí dělat? Přečtěte si, která kritéria by skvělý headhunter měl splňovat a kolik vás to bude stát.
Co je to headhunting a executive search?
Udělejme si nejprve jasno v pojmech. Headhunting je aktivní vyhledávání, oslovování a motivování konkrétního kandidáta na specifickou pozici do dané firmy. Headhunter cíleně "loví" člověka s určitými kompetencemi (dovednostmi, schopnostmi a zkušenostmi). Tento přístup je tradičně využívaný pro hledání exekutivních a TOP manažerů, rozšířil se ale i pro obsazování specializovaných a expertních pozic.
Executive search je pojem, používaný pro vyhledávání lidí na exekutivní pozice (tj. manažerské, ředitelské, jednatelské). Headhunting je tedy součástí executive search. Naopak, recruitment je obecný pojem pro nábor jakýchkoliv pozic - od juniorních, přes seniorní nebo exekutivní. V recruitmentu se využívají různé technicky pro hledání kandidátů - nejenom headhunting, ale např. inzerce, HR marketing a další aktivity.
Jak vybrat správného headhuntera?
Asi je vám jasné, že stejně jako s jakoukoliv jinou službou, ani u headhuntingu nemusí být každý samozvaný headhunter zárukou kvality. Pokud se rozhodnete pro spolupráci s tímto partnerem v náboru, je dobré se zaměřit na několik klíčových faktorů, které vám pomohou vybrat toho správného.
(1) Reference a zkušenosti
Předtím než se rozhodnete pro danou headhunting agenturu nebo konkrétního headhuntera, ověřte si jejich/jeho reference u stávajících zákazníků. Zeptejte se, koho headhunter do jaké firmy umístil, s jakým výsledkem, zda daný člověk ve firmě stále pracuje. Zajímejte se o konkrétní zkušenosti.
(2) Vyhledávací kanály
Každý máme v dnešní době digitální stopu. Opravdu dobrý headhunter by měl mít více kanálů a cest, jak kandidáty vyhledávat. Chtějte po něm, aby vám ukázal, které nástroje využívá - ať už jsou to sociální sítě, Google, různé databáze, reference, prostředí firem nebo jiné kreativní metody. Pokud má např. hledat člověka na velmi specifickou pozici a takových kandidátů je pár desítek v celé republice, měl by vám být schopen ukázat, jak se k těmto lidem dostane.