Co chce Generace Z slyšet na pohovoru a proč ji zaměstnávat?

Při náborech je potřeba myslet i na Generaci Z, která postupně začíná hledat práci a která je v určitých odvětvích žádaným čerstvým větrem. Generace Z je ale specifická, má jiné priority, požadavky a hodnoty. Jak na ni zapůsobíte?

Kdo je Generace Z?

Jako Generace Z jsou nazýváni lidé, kteří se narodili od poloviny 90. let 20. stolení do roku 2010. Jsou to lidé, kteří se tak říkajíc narodili s telefonem v ruce a internet je pro ně nedílná součást života. Veškeré myšlenky, zážitky a poznatky okamžitě sdílí se svými přáteli a komunitou prostřednictvím sociálních sítí, zejména na Instagramu. Jako vyhledávač používají YouTube nebo TikTok, dorozumívají se nejčastěji krátkými zprávami prostřednictvím chytrých telefonů a čas tráví konzumováním videí na své oblíbené online platformě. I proto mají obecnou přezdívku „digitální domorodci“.

Jejich zájmy jsou velmi různorodé, mohlo by se zdát, že dokonce globální. Není výjimkou, že je zajímají více než dříve mezilidské vztahy, rovnoprávnost, otevřený přístup k sexualitě, naopak odmítají rasismus a homofobii. Více také řeší ekonomické dopady společnosti, udržitelnost nebo alternativní přístupy k životu, jako je veganství či vegetariánství. Dbají o své zdraví i o blaho planety. A chtějí být slyšet!

Proč chtít Generaci Z ve firmě?

Je to jednoduché – ani zkušený analytik, IT odborník nebo seniorní konzultant neumí tak dobře zaujmout mladou cílovou skupinu, jako to dokáže „jeden z nich“. Kromě toho, že zástupci Generace Z ovládají nejnovější technologie, jsou na těch platformách, na kterých se pohybují i další mladí, tak, a to je nejdůležitější, mluví jejich jazykem a umí je přesvědčit o koupi.

Věděli jste, že 8 z 10 lidí si koupí produkt na základě doporučení svého oblíbeného influencera? A věřte, že každý člen Generace Z je svým způsobem influencer, protože se nebojí ukázat to, s čím je spokojen a co má rád, na svých sociálních sítí.

Generece Z a její 3 silné stránky:

  • Oddanost

Jakmile se do něčeho pustí, dává jim to smysl a věří v to, rozhodně udělají všechno pro to, aby projekt úspěšně dokončili.

  • Osobitost

Gen Z miluje autentické značky a osobité projekty. Proto i vám pomohou tvořit brand, který bude sám sebou, čímž buduje loajalitu zákazníků.

  • Smysl pro humor

Jestli něco lidé Generace Z umí, je to propagace značky, produktu či firmy zábavnou formou. Mají totiž spousty a spousty zkušeností s tím, co je samotné nudí a neosloví. Oni to ale chtějí dělat jinak. S nadhledem a humorem. A to jim vychází.

Jak zapůsobit na Generaci Z?

Z tohoto popisu je jasné, že k lidem Generace Z je potřeba přistupovat jinak, než jsme byli doposud zvyklí. A to i v případě, že se uchází o práci, respektive přesněji řečeno, když je zástupce HR chce dostat do firmy jako zaměstnance.

Zástupce Generaci Z nejvíce zajímá:

  • jakou dostanou mzdu
  • jestli najdou ve firmě zázemí a jistotu
  • zda budou mít dostatek volného času na vlastní projekty
  • důležitou podmínkou je i dobrý kolektiv
  • čas, který stráví v práci, musí přinášet viditelné výsledky
  • zásadní je flexibilní pracovní doba a možnost práce z domova
  • klíčové je pak i získávání nových dovedností a zkušeností
  • dobré je nabídnout možnost kariérního růstu a posunu

Tipy, jak na Generaci Z určitě zapůsobíte:

  • uzpůsobte pracovní podmínky na míru každému jednomu uchazeči
  • nabídněte osobní rozvoj i kariérní postup
  • mluvte o udržitelnosti firmy nebo zdůrazněte, jaké udržitelné produkty vyrábíte/prodáváte
  • nabízejte práci, která dává mladým uchazečům smyl, dává něco navíc
  • vypíchněte, jaké jejich skills se vám líbí a budou pro vaši firmu užitečné
  • nechte je říct a prosadit jejich názor, je to pro ně stěžejní
  • projevte zájem o jejich osobnost a jejich dovednosti


Náš tip: Nezapomeňte zmínit vaše PROČ – co je na vaší firmě přínosné pro ostatní, čím se odlišujete, jak pomáháte zákazníkům či spotřebitelům, něco, s čím se mohou uchazeči o práci ztotožnit. Pak se vám bude (nejen) s Generací Z mnohem lépe vyjednávat.