Až se do vás zamiluje, dejte mu případovku. Aneb jak vybírat (nejen) IT odborníky

Sepsali jsme další příběh využití našeho Assessment Centra z praxe. A tentokrát pro ty, kdo se věnují náročnému náboru IT pozic. Vás se zeptáme: zadáváte během výběrového řízení kandidátům úkoly, případovky nebo jiné praktické testy? Nebo vycházíte ze zkušenosti, že tím IT specialisty odradíte a raději doufáte v "match" i bez testování?

Dnes vám prozradíme, jak udělat z případovek a praktických testů vaši přednost a konkurenční výhodu.

Výzva: Jak Cloud konzultanta neodradit

Dostali jsme zadání od klienta, vývojářské firmy, která dělá cloudové řešení pro obrovské korporáty. A znělo: Najděte nám Cloud konzultanta - odborníka na AWS a Azure. Někoho, kdo rozumí nejen technické, ale i konzultantské stránce věci. Bude umět u zákazníka implementovat, od-konzultovat a nastavit řešení tak, aby bylo plně funkční.

Obzvlášť u takto specializovaných pozic je ideální ověřit si dovednosti kandidátů během výběrového řízení na praktickém úkolu, tj. nasadit naše Assessment Centrum. Od klienta ale slyšíme obavu. "Když kandidátům zadáme případovku, neodeženeme je? Nepůjdou raději jinam, kde mohou dostat srovnatelné peníze a nebudou k tomu muset vypracovávat domácí úkol a prezentaci?"

A zde nastává moment, kdy tvoříme nová pravidla hry.

Strategie: Nejprve nadchnout a motivovat

Musíme udělat z případovky pro firmu konkurenční výhodu. Nejprve se zaměříme na to, aby o sobě klient poskytl při prvním kole plné informace. Po prvotním oťukání a seznámení je potřeba, aby kandidátovi ukázal, jakými projekty se zabývá. Pro koho je dělá, čím jsou unikátní, jak jsou náročné, jak jsou komplexní? Zda jdou i do zahraničí, na jak dlouho jsou, co vše se při nich kandidát může naučit? Zkrátka nešetřit detaily.

Kandidát si informace vyslechne a vše závisí na tom, zda ho dostatečně nadchnou. V našem případě je to příznivé "ano" a pokračuje se v jednání. Na řadě jsou kompetenční otázky, kterými si klient ověřuje, do jaké míry je uchazeč zkušený. Chvíle napětí. A bingo. Sympatie máme i u firmy.

Nasazení technické případovky pomocí Assessment Centra

Teď, když oči jiskří na obou stranách stolu, čeká nás nejdůležitější část. Klient představuje kandidátovi technickou případovku, která ho v posledním kole bude čekat. Společně jsme ji sestavili tak, aby si v ní firma ověřila, jak by konzultant řešil přípravnou fázi nasazení cloud řešení (WMS nebo Azure) u klienta (XY), samozřejmě s detaily, které simulují přesné zadání u klienta. V praxi uvidíme, jakým stylem pohovorovaný člověk přemýšlí a funguje.

Tady opakujeme klientovi: nezapomeňte, že musíte kandidátovi říci, jaký má pro něj tento úkol přínos. Že si při vypracování úkolu osahá reálný scénář, který bude ve své budoucí roli řešit. A bude si moci ještě před (případným) nástupem udělat obrázek o tom, zda by ho takový projekt bavil.

Přesuneme se trochu v čase, kdy náš uchazeč technický úkol úspěšně splnil i odprezentoval. A od klienta dostal nabídku, kterou přijal. Tady by náš příběh mohl skončit. Ale není tomu dlouho, co jsme zmíněnému pánovi volali, abychom si ověřili jeho spokojenost po zkušebce. Sálala z něho radost a nadšení z práce, ale také respekt, který si vůči zaměstnavateli vytvořil. Řekl nám, že po zkušenostech z pohovorů u jiných společností mu případovka přišla jako správný tah.

Závěr: Buďte nároční, ale načasujte to správně

A tady to vidíte. Nemusíte se bát být během výběrového řízení IT rolí nároční. Je ale potřeba to dobře uchopit. Především správně načasovat a odkomunikovat uchazečům. Základem je vědět, kdo jako firma jste a čím vynikáte. To musíte umět předat (i prodat!) u prvního kola pohovoru a motivovat tak kandidáty, aby ve výběrku chtěli pokračovat. Nejenom, že to povede k získání kvalitních pracovníků, ale zároveň tím budujete silnou firemní značku.


Pokud i vy hledáte IT specialisty, které si chcete otestovat při rolové hře nebo případové studii, neváhejte se na nás obrátit. Pomůžeme vám s použitím našeho Assessment Centra najít ty nejlepší možné talenty do vaší firmy.