Finanční ředitel přece nemusí rozumět marketingu, HR a obchodu... nebo?

Dnes jsme pro vás sepsali případovku. Bude to report o tom, jak jsme brněnské technologické firmě našli nového finančního ředitele, a to s pomocí zapojení prvků našeho Assessment Centra. A nebojte, vše vám vysvětlíme.

Pro začátek se zeptáme: jakým způsobem hledáte TOP manažery, u kterých požadujete, aby měli přesah i mimo svou expertizu? Má váš výrobní, marketingový, obchodní nebo finanční ředitel také celkové porozumění businessu? A měli jste to jak otestovat již ve výběrovém řízení?

Zadání: Hledáme finančního ředitele s přesahem

Nedávno nás oslovila brněnská technologická firma střední velikosti s tím, že potřebuje najít nového finančního ředitele. Důvod, proč se loučili se stávajícím, byl, že ačkoli se jednalo o odborníka ve svém odvětví, velmi těžko si rozuměl s ostatními členy managementu. Chybělo mu porozumění celkového fungování firmy, zejména v oblastech, které jsou pro danou firmu klíčové – vývoj, obchod, marketing a lidské zdroje.

Firma došla k rozhodnutí, že pro úspěšné fungování potřebuje někoho, kdo se nejen orientuje v číslech, ale také chápe širší kontext a bude mít i více podnikatelský pohled na věc. Protože pokud finanční ředitel rozhodne o nějakém řešení, např. optimalizaci cashflow, má to dopad na celý business. A proto jsme dostali zadání najít finančního ředitele, který má nejen silné znalosti v oblasti financí, ale disponuje také tzv. "business understanding".

Nasazení prvků Assessment Centra

Najít takového kandidáta, který je expertem ve svém oboru a zároveň má přesah do různých oblastí podnikání, není jednoduché. A rozhodně k tomu nestačí běžné pohovory. Proto jsme v tomto případě ve finálovém kole použili prvky Assessment Centra - tzn. případovek, testů a rolových her, které nám pomáhají skutečně odhalit, do jaké míry má uchazeč pro tuto roli kompetenci porozumění businessu.

Simulace reality: Petrova kavárna

Sáhli jsme po případové studii, kterou nazýváme "Petrova kavárna". Simulovali jsme situaci, ve které majitel kavárny v Mnichově, Petr, zvažuje, zda renovovat svou stávající kavárnu, nebo otevřít novou na frekventovanějším místě, protože je jeho snem mít řetězec kaváren. Kandidát na pozici finančního ředitele zde byl v roli konzultanta, který měl Petrovi navrhnout nejlepší možný postup.

Na první pohled šlo o relativně jednoduchý úkol, založený především na finanční analýze. Kandidát dostal k dispozici všechny potřebné finanční ukazatele, informace o tom, jak stávající business funguje a jaké jsou marže. Pro finančního manažera hračka. Kandidát se opře do čísel, zjistí, jak si kavárna vede z pohledu cashflow, zadlužení, výnosnosti a spočítá si, jak na tom Petr je.

Nejdůležitější fáze: prezentace návrhu řešení

A tady začíná ta nejdůležitější fáze případové studie - prezentace návrhu na řešení. Zde totiž sledujeme, jestli se kandidát díval pouze na finanční řešení a nebo bral v potaz i další aspekty - lidské zdroje, marketingové a obchodní hledisko a celkovou strategii a vizi.

Pokud z finanční analýzy vychází, že si Petr má otevřít novou kavárnu, sežene do ní novou pracovní sílu? Jak je zaučí, kolik ho budou noví zaměstnanci stát? Bude je mít čím namotivovat?

A co marketing. Jak bude probíhat propagace nové kavárny? Jakým způsobem má Petr komunikovat, že otevírá nový podnik? A co obchodní hledisko. Bude si na novém místě konkurovat s dalšími stravovacími podniky? Jaké výrobky bude Petr prodávat? Vynáší mu více káva, zákusky nebo jsou trendem saláty? A otevře i večerní provoz, kde bude prodávat alkohol?

A pak celková strategie a vize. Petr si přeje mít v budoucnu řetězec kaváren. Nazrál na to už čas nebo by ještě potřeboval nasbírat více zkušeností? Co když se zadluží - má manželku a děti? Bude to vše brát v potaz?

Kandidát u prezentace výsledků nemusí jít do detailu marketingu nebo obchodu, ale jako TOP manažer musí být schopen vnímat dopady svého rozhodnutí na ostatní oblasti podniku. V našem případě by prostý výstup typu: Petr na to má peníze, tak ať do nové kavárny investuje, zcela tento přesah postrádal.

Výsledek: Assessment Centrum jako nezbytný nástroj pro výběr

Díky Assessment Centru jsme byli schopni přesně identifikovat, který z kandidátů bude nejlepší možnou volbou pro danou pozici. A s radostí můžeme za závěr dodat, že s novým finančním ředitelem firma spokojeně funguje již několik měsíců.


Pokud i vy hledáte vrcholového manažera, který bude nejen rozumět svému oboru, ale bude mít také přesah do dalších odvětví podnikání, neváhejte se na nás obrátit. Rádi vám s pomocí našeho Assessment Centra sestavíme případovou studii nebo jiné otestování na míru a pomůžeme vám tak najít toho nejlepšího možného kandidáta do vaší firmy.